Yoga lesvormen

Sheba Salden – Inner Flow Yoga

In de Inner Flow Yoga les laat je je mee voeren in een reeks van ontspannende, helende Yoga-oefeningen. Deze les draait voornamelijk om ontspanning, de verbinding tussen lichaam en geest en het aanwezig zijn in je lichaam. Een sterk fundament en een gevoel van heelheid is van belang in het drukke bestaan. Via Asana (Yogahoudingen) en Pranayama (ademhalingsoefeningen) leer je spanning in je lijf los te laten. In de les werk je aan een krachtige, heldere geest. Bewustwording loopt als een rode draad door de les. Je leert over je systeem, waardoor je – met regelmatige beoefening – gemakkelijk terug kan vallen op de juiste tools, zodat je ontspannen om kunt gaan met alles wat zich voordoet in het dagelijks leven. Vaak is er aan het end van de les ruimte voor een inzichtkaartje of reflectiekaartje. Zodat je nog iets extra’s hebt om op je in te laten werken

Chakra’s

Een chakra is een opslagplaats van energie. Je kunt het visualiseren als een draaikolk die de energie door het lichaam laat stromen. Adem is levensenergie. Vaak zie je dat mensen door stress, druk van de maatschappij en problemen verkeerd gaan ademen. De adem stroomt niet lekker door het lichaam en zo loopt een chakra vast. De chakra’s spelen tijdens de yogaoefeningen een grote rol. Je leert tijdens de lessen waar chakra’s voor staan en hoe je ze in balans kunt krijgen. Door deze kennis zul jij je eigen lichaam beter leren begrijpen. Tijdens de yogales werken we aan balans in de chakra’s door middel van yogaoefeningen, ademhalingstechnieken en meditatie.

Marieke Goudsmit – Kinderyoga

Door de oefeningen, de spellen en het prikkelen van de zintuigen wordt er constant gewerkt aan balans, op een super-speelse en vriendelijke manier met begrip voor ieder kind. Onze warme, vreugdevolle kinderyoga-juf Marieke Goudsmit neemt de kinderen mee in een tijdens iedere les weer nieuw sprekend thema. Alles aangepast aan de leeftijden.

Bewegen, dansen, aanraken en fantasie gebruiken prikkelt de creativiteit. Kinderen voelen zich vrij om vanuit hun prille bewustzijn hun innerlijke wereld te ontdekken en vorm te geven. Op speelse wijze leren kinderen yoga toe te passen in hun leven. Kinderyoga maakt het kind fysiek en mentaal sterk. Je kind leert het lichaam kennen en contact te maken met anderen. Kinderyoga geeft rust en zelfvertrouwen.

Yvonne Alefs – Qigong
Qigong is een eeuwenoude energetische geneeswijze en bewegingsleer afkomstig uit China. De zachte, ronde en vloeiende bewegingen, in combinatie met een diepe ademhaling en meditatie, zorgen voor een hersteld bewustzijn van de verbinding die er is tussen lichaam en geest. Dit herstelde bewustzijn zorgt voor zowel lichamelijke als geestelijke welzijn, balans en flexibiliteit. Hierdoor zijn we beter in staat om veranderingen in het leven te accepteren en ons met de stroom van het leven mee te bewegen. De oefeningen zorgen niet alleen voor de aanmaak van qi (levensenergie) in het lichaam, maar zetten het ook in beweging, zodat het vrij en onbelemmerd door de meridianen en organen in het lichaam kan stromen.

Dit is o.a. wat Zhineng Qigong zowel voor je lichaam als geest doet:

  • Houdt het zenuwstelsel in balans; stress krijgt geen vat.
  • Houdt bloeddruk in evenwicht en verbetert bloedsomloop; je bent in balans.
  • Versterkt het immuunsysteem; krachtige afweer van schadelijke invloeden van buitenaf.
  • Vitaliseert het skelet; je houding blijft soepel en jong.
  • Rekt en strekt spieren en gewrichten; bevordert je flexibiliteit.
  • Voedt en ondersteunt de longen; opnemen wat goed voor je is, loslaten wat schadelijk is.
  • Stimuleert de spijsvertering; alleen wat gezond is blijft, wat ongezond is wordt afgevoerd.
  • Houdt de organen soepel; stabiliteit en vitaliteit.

Anne Boelhouwers – Zwangerschapsyoga (in opleiding)

Als verpleegkundige gespecialiseerd in verloskunde heb ik al vele vrouwen tijdens de bevalling mogen bijstaan. Het is wetenschappelijk bewezen dat vrouwen die zich gesteund en veilig voelen tijdens de baring een vlottere bevalling hebben en positiever terugkijken op het proces.

Niet alleen tijdens de bevalling, maar gedurende je hele zwangerschap kunnen yoga en ademhalingsoefeningen je helpen om:

* Lichamelijk en geestelijk te ontspannen
* Bewustzijn en vertrouwen in eigen lichaam te vergroten
* Om te gaan met specifieke zwangerschapsklachten
* Om te gaan met zenuwen en stress
* Bewust contact te maken met je kindje
* Weeën op te vangen

Tijdens een partnerles bereiden jullie je samen voor op de bevalling. O.a. uitleg over het ‘normale’ verloop van de bevalling, praktische oefeningen als ademhalingstechnieken en massagetechnieken komen aan bod.

Naomi van der Werff – Yin yoga & Vinyasa yoga

Yin yoga is een relatief jonge vorm van yoga en heeft een diep stimulerende, kalmerende en ontspannende werking. De liggende en zittende houdingen worden langer aangehouden dan in andere yogavormen en hebben, mede hierdoor, een uitermate heilzaam effect op je organen, immuunsysteem, spieren, gewrichten, meridianen en op je geest. Yin yoga stimuleert het bindweefsel en gewrichten waardoor je op den duur meer ruimte en mobiliteit zal ervaren. Bovendien geeft yin yoga je de mogelijkheid jezelf tegen te komen op lichamelijk, mentaal en emotioneel vlak. Rust, voelen, toelaten en accepteren zijn de sleutelwoorden.

Vinyasa yoga wordt ook wel flow yoga genoemd, omdat de houdingen geleidelijk en soepel in elkaar over gaan. Vinyasa yoga gaat over verbinding maken tussen adem en beweging. De adem is een essentieel onderdeel in deze yoga, omdat de series bewegingen gesynchroniseerd met de adem uitgevoerd worden. Over het algemeen gaan omhoog gaande bewegingen samen met inademingen en omlaag gaande bewegingen met uitademingen.

Vinyasa kan worden vertaald vanuit het Sanskrit naar ‘verbinding’, verwijzend naar de verbinding tussen beweging en de adem. Houdingen lopen in deze les vloeiend in elkaar over. Het wordt ook wel “meditatie door beweging” genoemd. En ondertussen wordt je lijf lekker aan het werk gezet. Een stimulans voor fysieke, mentale en emotionele kracht en flexibiliteit.

Lonneke de Best – Mindful Yoga

Tijdens de Mindful Yoga lessen ligt de nadruk op het bewegen in aandacht en wat minder op het correct uitvoeren van de houdingen. Meer op het beleven van de houdingen, meditatie, en het ontdekken van jouw mechanismen en patronen. In een veilige setting leer je (opnieuw) contact te maken met je lichaam en je geest en bewust aanwezig te zijn in het moment. Het helpt je te ontspannen in het feit dat alles altijd verandert, en van het leven te genieten zoals het zich aandient (“Relax, nothing is under control” 🙂 ).

De les is lichamelijk minder zwaar dan de Hatha Yoga-les en is voor iedereen geschikt. Er wordt veel aandacht besteed aan het contact maken met je lichaam, de beginmeditatie/-ontspanning en de eindmeditatie/-ontspanning. Je komt de les ontspannen en opgeladen weer uit en de meeste mensen hebben het gevoel even op reis te zijn geweest!

Edith Atkins – Hatha yoga, Mindful yoga en nek, schouder, rug therapie les

Ik geef Hatha yogalessen volgens de Critical Alignment methode (ontwikkeld door Gert van Leeuwen). Binnen deze bewezen methode gaat men ervan uit dat alle bewegingen die je maakt met elkaar te maken hebben en via bewegingsketens met elkaar verbonden zijn. De methode stelt dat je met 11 van deze verbindingen iedere houding kunt samenstellen. Vaak treden er echter verstoringen op die bijna iedereen uit eigen ervaring kent: bovenruggen worden krom, schouders stijf, onderruggen worden gespannen en gevoelig voor overbelasting enzovoorts. Dit reduceert de vrije doorgifte van beweging, en uiteindelijk kunnen hier klachten door ontstaan.

Tijdens de les maken we gebruik van hulpmiddelen (zoals vilten matjes, rubberen strips en houten boogjes) om opgebouwde spanning beter los te kunnen laten en vrije doorgifte van beweging weer mogelijk te maken. De lessen zijn heel geschikt om nek-, schouder- en rugklachten te verminderen of te voorkomen. Er wordt elke keer gewerkt vanuit verschillende thema’s, zoals: achteroverbuigingen, vooroverbuigingen, draaiingen, heupen, nek-schouders-bovenrug. Doordat een bepaald thema volledig opgebouwd en uitgewerkt wordt, ontstaat er (in combinatie met een bewuste ademhaling) een verdieping in de houding. Je leert spanningspatronen te doorbreken en verkeerde voorkeurshoudingen aan te passen.

Hoewel Hatha yoga een fysieke benadering heeft, is de lichamelijke prestatie onbelangrijk, de ervaring staat voorop en in elke houding oefen je in het hier en nu te zijn. Ademhaling speelt hierbij een belangrijke rol. Een grondige lesopbouw en de variaties in moeilijkheidsgraad voor iedere houding zorgen ervoor dat de lessen voor ieder niveau geschikt zijn.

Nek, schouder, rug therapie les

Miljoenen mensen hebben regelmatig/chronisch last van pijn in hun nek, schouders en rug veroorzaakt door een verkeerde houding, stress en/of een verkeerde manier van bewegen. Vaak leiden blokkades in deze gebieden ook tot klachten die je in eerste instantie niet hiermee in verband brengt (hoofdpijn, pijn in armen, handen, benen, heupen, duizeligheid, tintelingen in ledematen etc.). Tijdens de yogales voor nek, schouders en rug leer je de juiste spieren weer in te zetten en de overbelaste spieren meer te ontspannen. De oefeningen zijn gericht op het verbeteren van de mobiliteit, versterken van de armspieren en houdingsspieren, ontspannen van de nekspieren, losmaken van de spieren rondom de wervels van de rug (zodat ook de wervels hun natuurlijke beweeglijkheid weer terugkrijgen) en bewustwording van aangenomen houdingen. Een weldaad voor je hele lichaam, maar ook voor je geest!

Mindful Yoga

Tijdens de Mindful Yoga-lessen ligt de nadruk op het bewegen in aandacht. De nadruk ligt wat minder op het correct uitvoeren van de houdingen, en meer op het beleven van de houdingen, meditatie, en het ontdekken van jouw mechanismen en patronen. In een veilige setting leer je (opnieuw) contact te maken met je lichaam en je geest en bewust aanwezig te zijn in het moment. Het helpt je te ontspannen in het feit dat alles altijd verandert, en van het leven te genieten zoals het zich aandient (“Relax, nothing is under control” :-)). De les is lichamelijk minder zwaar dan de Hatha Yoga-les en is voor iedereen geschikt. Er wordt veel aandacht besteed aan het contact maken met je lichaam, de beginmeditatie/-ontspanning en de eindmeditatie/-ontspanning. Je komt de les ontspannen en opgeladen weer uit en de meeste mensen hebben het gevoel even op reis te zijn geweest.

Zaripha Brandes-Kolk – Yin Yoga

Zaripha volgt de Yin yoga opleiding, zij geeft hele fijne lessen en we wilden jullie de mogelijkheid bieden deze ook te volgen. Dit schrijft zij over haar les:

Yin yoga is een meditatieve, mindfulness vorm van yoga. De meeste houdingen vinden zittend of liggend plaats. Je krijgt de tijd en ruimte om te voelen en het ervaren van een diepe ontspanning. Door jezelf helemaal over te geven aan de houding, de zwaartekracht haar werk te laten doen, zal je merken dat er ruimte ontstaat. Letterlijk en figuurlijk. Je leert en ervaart tijdens de houdingen om alles volledig te accepteren zoals het is. Je oefent om je aandacht in het hier en nu te brengen en je niet te verbinden met je gedachten en gevoelens die voorbijkomen. Yin yoga richt zich op het creëren van ruimte in je bindweefsel en gewrichten. Door de houding voor langere tijd vast te houden (3-5 min.) bereik je het bindweefsel. Yin yoga is de manier om bindweefsel en gewrichten te herstellen, versterken en soepel te houden.

Marianna Wassenaar – Essentrics

Essentrics is een full body rebalancing workout op afwisselende muziek waarin kracht- en flexibiliteittraining gecombineerd wordt. Door middel van stretches en vloeiende, spierversterkende bewegingen worden alle grote spiergroepen getraind. De spieren worden tegelijkertijd verlengd en versterkt, waardoor je lichaam slanker en soepeler wordt, je een betere houding ontwikkelt en je je sterker en energieker gaat voelen. Essentrics bevat o.a. elementen uit ballet, tai chi, yoga en pilates.

Na de les ervaar je direct de voordelen. Je voelt je gelijk beter en dat je batterij weer is opgeladen. Je voelt je lichter en sterker. De bewegingen zijn niet te zwaar en te moeilijk maar je versterkt en verlengt wel effectief je spieren.

Essentrics is gericht op balans in je lijf. Elke oefening is uitgedacht en heeft een reden – een spier prikkelen maar daarna ook weer rust geven. Door Essentrics verbeter je je houding en dat draagt ook weer bij aan een sterkere mindset en meer zelfvertrouwen.