Wat is yoga?

Yoga is Sanskriet voor verbinden. Yoga is een vijfduizend jaar oude levensstijl ontstaan uit het Hindoeïsme en later beïnvloed door het Boeddhisme. Het is geen religie, het is het streven naar een gezonde en natuurlijke manier van leven. Wanneer je Yoga beoefent, ervaar je harmonie in jezelf en in de wereld om je heen.

De adem (pranayama)
Adem (Sanskriet: Prana) wordt gezien als levenskracht/levensenergie en is daarmee één van de belangrijkste onderdelen van de Yoga. Per dag ademen we ongeveer 25.000 keer in en uit. Wanneer je goed leert ademen heb je controle over je gedachten en emoties en een ander hoeft dan geen macht meer over je te hebben. Voorbeeld: Kijk voor jezelf eens wat het met je doet als iemand boos op je wordt, en wat dit met je adem doen. Door je te concentreren op je adem tijdens houdingen en meditatie kun je je losmaken van de gedachten die door je hoofd gaan. Je wordt rustiger, kalmer en kan situaties in je leven beter aan; denk aan frustratie, boosheid, jaloezie of verdriet. Met de vaardigheden die je opdoet tijdens de Yoga zal je hier minder last van ervaren.

De houdingen (asana’s)
De yogahoudingen zorgen voor een soepel lichaam en verhogen de flexibiliteit. Ze versterken en rekken je spieren, stimuleren je organen en reinigen en ontspannen je lichaam. Het is heerlijk om te doen, je lichaam geniet ervan tot in iedere cel.
Bovendien werk je elke keer als je op de mat gaat staan aan je gezondheid, en leer je jezelf steeds beter kennen. Hiermee kon je in contact met je lichaam en vergroot je je zelfvertrouwen.
Met de houdingen oefen je doelgerichtheid (Asana betekent ook wel ‘aanwezig’ zijn) en ontwikkel je mededogen naar jezelf en naar anderen. Wanneer je Yoga beoefent gaat het erom hoe je je voelt in de houding, niet hoe het eruit ziet. Alles is perfect en imperfect, het is oké.
Want Yoga is het vinden van balans, zowel fysiek als emotioneel. Het maakt je krachtiger en daadkrachtiger.

Meditatie
Meditatie, is dat stil zitten, of is het ook wanneer je tekent of hardloopt? Zolang je je aandacht op één ding richt is eigenlijk alles wat je maar doet meditatie. Toch zie je vaak dat meditatie zittend gedaan wordt omdat je zo je aandacht naar binnen kan richten. Wanneer je hiermee begint is het vaak moeilijk om stil te zitten. Begin dus rustig en pas de deugd matigheid toe. Net als wanneer je gaat hardlopen bouw je het langzaam op. Wanneer je voelt dat je moet bewegen, beweeg dan. Alleen doe het bewust. Ga ook vriendelijk met je gedachten om, want gedachten blijven komen. Zie het als een mail; je kijkt er naar en laat hem gesloten voor later, en breng je aandacht weer bij je adem of mantra. Zie je gedachten als een groep krioelende aapjes die getraind moeten worden. Wees liefdevol naar jezelf.

Wat doet meditatie?
Het maakt je rustig, verbetert je concentratie, geeft meer zelfvertrouwen en vergroot je daadkracht. Het geeft je schoonheid van binnen en buiten. Recent onderzoek heeft aangetoond dat mensen die mediteren rustiger, gezonder, alerter en ook gelukkig zijn dan mensen die niet mediteren. Door meditatie rust je vaak ook beter uit dan door te slapen. Sommige mediterende mensen hebben genoeg aan drie uur slaap per nacht. Ook als je maar kort mediteert kunnen je lichaam en geest zich weer vernieuwen en emotioneel en geestelijk weer in evenwicht komen. Het helpt om met meer vertrouwen van het leven te genieten. De moeite waard om te doen dus.
Bronvermelding: Patty Jongemaets